ID: 14221
Listnings-ID: #14221 har lagts till i din önskelista.
Beskrivning
Snipa Herwa 23, senare namn Grimsfjord.
Motor: Volvo Penta c-10 (Även kallad Albin o-21) Lättstartad och Tyst.
Då det är gamla skolans motor följer här lite information:
En lågvarvig 2-cylindrig bensinmotor med stort svänghjul som är mycket trevlig i karaktären. Bränslesnål (Ca 2,5 L/Tim vid marschfart).
Maxvarv 1600/min. Elstart, finns även uttag för medföljande vev. Marschfart ca 5 knop på halvgas, maxfart 6 knop+. Trots sin lilla effekt (12hk) går båten jämförbart och varvar mindre än tex Nidelv 24 med MD11c (Diesel23hk).
Motorn saknar impeller, kylvattnet sugs i stället in via infettade mässingsdrev. Vilka har mycket lång livslängd. Motorn är sjövattenskyld, så för att förhindra rost torkar man vid avstängning ur motorn via kulventiler enligt boken, vilket då leder till längre livslängd. Avgaslimpan är bytt för tio år sedan.
Båten åkte i sjön vid midsomrars och fick då lite ny färg på skrovet, samt oljebyte i motor samt backslag. Lättservad motor. En trevlig funktion är dubbelkommandot på styrningen, som gör att
man även kan sitta i det fria vid aktern och styra om man så vill. Perfekt om man fiskar. Det finns stuvutrymmen under alla sitsar, även fören och bak vid tanken. Samt en hemmagjord skiva som möjliggör att rymligt sova två personer i fören. Dynorna är gamla, men alla finns för att täcka sovplats samt alla sittplatser (11 st) .
Årsmodell:1968
Längd:6,9m
Bredd:2,4m
Djup:0,8m
Vikt: Ca 1200kg+
Kapellet är dåligt i sömmarna.
2 st startnycklar medföljer, samt instruktionsböcker för motorn.
En vagn medföljer med traktoröggla, samt handske för dragkrok. Även fendrar och dragg.
Båten är tyvärr lite skitig på bilderna. Men vid intresse så kom gärna och provkör båten som finns i Västervik innan den ska upp på land.
Hälsningar Leo
Motor: Volvo Penta c-10 (Även kallad Albin o-21) Lättstartad och Tyst.
Då det är gamla skolans motor följer här lite information:
En lågvarvig 2-cylindrig bensinmotor med stort svänghjul som är mycket trevlig i karaktären. Bränslesnål (Ca 2,5 L/Tim vid marschfart).
Maxvarv 1600/min. Elstart, finns även uttag för medföljande vev. Marschfart ca 5 knop på halvgas, maxfart 6 knop+. Trots sin lilla effekt (12hk) går båten jämförbart och varvar mindre än tex Nidelv 24 med MD11c (Diesel23hk).
Motorn saknar impeller, kylvattnet sugs i stället in via infettade mässingsdrev. Vilka har mycket lång livslängd. Motorn är sjövattenskyld, så för att förhindra rost torkar man vid avstängning ur motorn via kulventiler enligt boken, vilket då leder till längre livslängd. Avgaslimpan är bytt för tio år sedan.
Båten åkte i sjön vid midsomrars och fick då lite ny färg på skrovet, samt oljebyte i motor samt backslag. Lättservad motor. En trevlig funktion är dubbelkommandot på styrningen, som gör att
man även kan sitta i det fria vid aktern och styra om man så vill. Perfekt om man fiskar. Det finns stuvutrymmen under alla sitsar, även fören och bak vid tanken. Samt en hemmagjord skiva som möjliggör att rymligt sova två personer i fören. Dynorna är gamla, men alla finns för att täcka sovplats samt alla sittplatser (11 st) .
Årsmodell:1968
Längd:6,9m
Bredd:2,4m
Djup:0,8m
Vikt: Ca 1200kg+
Kapellet är dåligt i sömmarna.
2 st startnycklar medföljer, samt instruktionsböcker för motorn.
En vagn medföljer med traktoröggla, samt handske för dragkrok. Även fendrar och dragg.
Båten är tyvärr lite skitig på bilderna. Men vid intresse så kom gärna och provkör båten som finns i Västervik innan den ska upp på land.
Hälsningar Leo